Tuesday, November 12, 2013

Utmaningen tar form


I måndags förra veckan började jag jobbet som chef för Tankesmedjan och chefredaktör för Tiden. Det ha varit en vansinnigt rolig och intressant vecka. I tisdags hade vi planeringsdag hemma hos mig i Flen, och mina kollegor fick se lite mer av min tillvaro, och en glimt av landet som de (förutom Felix på Tiden, som var väl insatt i allt som rörde orten) inte sett så mycket av tidigare.
Jag hann tyvärr inte visa dem Kolhuset, så nu måste jag släpa dem till sommarens musikal istället.
Under mötet drog vi upp några riktlinjer för det kommande arbetet. Europafrågorna ska även i det fortsatta vara en av våra huvudfrågor. Under våren kommer vi jobba med ett projekt som handlar om kvalité i arbetslivet.  De globala utvecklingsfrågorna, som jag tar med mig från tidigare jobb, blir en del av Smedjan.
Vi bestämde oss för att koncentrera oss till ett antal genomarbetade rapporter, att återinföra den så kallade ”analysen”, som ska vara en snabbare form av rapport, men något mer genomarbetat än de krönikor och debattinlägg vi skriver. Vi talade också om behovet av att vara mer utåtriktade, söka nya samarbetspartners och sikta bredare.
Det blir en väldigt spännande tid det här.

No comments: