Tuesday, July 18, 2006

Barn och Kolhus

Det var länge sedan jag skrev nåt på bloggen. Beklagar det. Sommaren har varit rätt hektisk, vilket mest av allt varit positivt. Det största är förstås att ha blivit pappa till Einar, som hade den goda smaken att födas på midsommarafton. Det är tredje barnet och lika omtumlande varje gång.
Så mitt uppe i Mellanösternkrig, G8-möten och annat har jag varit mer bortkopplad från verkligheten än normalt. Skönt på många sätt.
Ett annat skäl till detta är Kolhusteatern, en liten teater i Hälleforsnäs, som jag varit engagerad i sedan förra året. Vi befinner oss mitt uppe i slutrepetitionerna av musikalen Blodsbröder. Nej, ni behöver inte vara oroliga, jag ska inte sjunga för publiken. Min främsta funktion är att vara producent.
Jag har varit engagerad i flera folkrörelser de senaste två decennierna, men få av dem kan väcka ett så starkt engagemang och frigöra så mycket positiv energi som detta. 18 ungdomar och sju vuxna har ägnat hela sommaren åt att sätta upp pjäsen, som ni kan läsa mer om på Kolhusets hemsida. De flesta har varit med i olika uppsättningar under de senaste åren och är ruggigt professionella för att inte vara proffs, om ni förstår vad jag menar...
De sjunger, dansar, agerar och gör sig till på ett sätt som får nackhåret att resa sig.
Premiären är på fredag, den 21 juli. Se den!

No comments: