Wednesday, June 13, 2012

Burmas exilmedier återvänder

I går träffade jag Aya Chan Naing, som leder det omtalade Democratic Voico of Burma, DVB. Det var inte så märkligt; jag har träffat honom flera gånger tidigare både i Sverige, Norge och i Thailand. Det märkliga var att jag den här gången träffade honom tillsammans med Soe Win, som är biträdande informationsminister i Burma. För bara några år sedan, kanske till och med några månader sedan, hade det varit totalt otänkbart med ett sådant möte. DVB var militärdiktaturens fiende nummer två (efter Aung San Suu Kyi) och flera av DVB:s journalister satt i fängelse i Burma.
Men sedan har det hänt saker. Exakt hur långt den så kallade demokratiprocessen gått vet vi inte riktigt. Än så länge har militären makten i landet och valet av Aung San Suu Kyi till landets parlament kommer knappast att ändra på den saken.

Men på medieområdet har öppenheten blivit påtagligt större och i dag kan både DVB och andra exilmedier arbeta relativt fritt inne i landet. Deras material censureras dock fortfarande och den nya medielag som ska presenteras senare i sommar kommer bli viktig för vilken riktning utvecklingen tar framöver. Men Aye Chan Naing är försiktigt positiv. Ungefär som jag själv. Jag tror inte för ett ögonblick att militären är beredd att släppa ifrån sig den verkliga makten, men det kommer definitivt bli svårare för dem att behålla den om utvecklingen fortsätter som nu.
Läs min intervju med Aya Chan Naing och Soe Win här.http://www.sida.se/OmVarlden/Branschnytt/Exilmedier-atervander-till-Burma/

No comments: