Sekos klubb 119, som organiserar de som jobbar i tunnelbanan, har i dagarna gått ut med en viktig påminnelse om Connex samarbete med regeringen i Israel.
Connex har under det senaste året via konsortiet City Pass varit med och byggt ett spårvagnsnät mellan de israeliska bosättningarna i östra Jerusalem.
Spårvagnsnätet omfattar åtta linjer och syftet är att koppla ihop bosättningarna med varandra. Enligt de officiella dokumenten ska transporterna vara öppna för alla, även palestinier, men i praktiken dras linjerna så att bara bosättarna kan använda spårnätet. Hela syftet med projektet är att binda samman bosättningarna, att på det viset ytterligare permanenta ockupationen av palestinsk mark.
FN har antagit minst 65 resolutioner mot Israels agerande på palestinskt territorium. Flera av dem berör frågan om de israeliska bosättningarna, som är ett tveklöst brott mot folkrätten. Enligt Genévekonventionen är det förbjudet för en stat som ockuperar ett främmande territorium att flytta sin egen befolkning till området. Alla stater som skrivit under Genévekonventionen förbinder sig också att hindra privata företag från att underlätta en sådan ockupation.
Connex avtal löper över 27 år. Företaget kommer med andra ord ha ett eget och rent pekuniärt intresse av att ockupationen och bosättningarna finns kvar under den tiden.
Men på Connex huvudkontor slår man ifrån sig kritiken.
– Vi ägnar oss inte åt politik. Vi ägnar oss bara åt affärer och det är vår klient som har bestämt att nätet ska ligga där, sade en talesperson för Connex moderbolag Veolia i Paris när journalisten Andreas Malm pressade henne förra hösten.
Bara affärer?
När man medverkar i ett brott mot folkrätten?
Connex får nog fila lite på sina moraliska överväganden.
No comments:
Post a Comment