Tuesday, December 12, 2006

Det börjar likna 1996

Först Wallström, sedan Jämtin. Allt fler verkar därmed dra sig ur kampen om att bli ny partiordförande för socialdemokraterna. Även Jämtins nej verkar bestämt och genomtänkt. Det enda som talar för något annat är att hon först lät sig nomineras av Stockholms arbetarekommun.
Men tillsvidare alltså – nej.
Börjar det inte likna 1996? Den gången föll flera huvudkandidater bort, av Tobleroneskäl eller för att de sade nej, och till slut blev Persson vald.
Nu verkar Mona Sahlin på nytt bli huvudförslaget. Vad ska hända den här gången? Och blir det Nuder som kliver fram om Sahlin inte kan ena partiet?
”Nuder måste ha något kort kvar i rockärmen”, sade en bekant som jag talade med förra veckan. Då var jag nästan säker på att hon hade fel. Nu vet jag faktiskt inte.
Nuder är en skicklig politiker, men det vore nästan parodiskt om socialdemokratin inte klarade av att skaka fram en kvinnlig partiledare när antalet kompetenta kandidater varit så stort.
Messing måste kanske kliva fram nu.

3 comments:

Anonymous said...

För att inte tala om Lena HW. Snacka om erfarenhet och karisma!

Bengt HW

Anonymous said...

Hm, jag hoppas ändå på Margot. För mig som lekman och helt utanför det politiska systemet känns hon så annorlunda och sund. En massa utstråling, lugn och säker men ändå med lite jäklar anamma.

Det kan va ytligt, men jag börjar nästan snarka så fort Nuder eller Jämtin visar sig. Och det är inte vad sossarna behöver i opposition.

Anonymous said...

FÖRSLAG PÅ JULKLAPPAR TILL SEKOS FÖRBUNDSORDFÖRANDE SAMT TILL ETT PAR AV OMBUDSMÄNNEN: RN, BG (OMBUDSMANNEN I NORRKÖPING) I SEKO, FÅR BLI LITE KURSER
1.KONSTEN ATT KOMMUNICERA MED ANDRA MÄNNISKOR OCH ATT LYSSNA
2. EMPATI
3. MINNESTRÄNNING
4. LÄRA SIG SVARA PÅ E-POST
5. GRUNDLÄGGANDE SVENSKA SÅ ATT DE KLARAR AV ATT LÄSA DEN POST DE FÅR
6. HISTORIA OCH SAMHÄLLSKUNSKAP
7. VETT OCH ETTIKETT
8. ATT TA ANSVAR FÖR SITT ARBETE SOM OMBUDSMAN OCH FÖRTROENDEVALD
9. ATT LÄRA SIG INFORMERA OCH ATT TA EMOT INFORMATION
SAMT LITTERATUR AV FÖRFATTAREN ROBERT KIYOSAKI, FINNS BÅDE PÅ SVENSKA OCH ENGELSKA
1. BUSINESS SCHOOL
2. CASHFLOW QUADRANT
3. VEM TOG MINA PENGAR

mvh
Lena