Monday, December 11, 2006

Obama

"Jag behöver veta lite mer om var han står i viktiga politiska frågor innan jag ger honom mitt stöd som ledare för demokraterna", sade en kvinna efter ett tal tidigare i veckan av Barak Obama i New Hampshire. Obama, en liberal från Chicago är årets rookie i amerikansk politik och han kommer sannolikt att offentliggöra sin kandidatur i början av nästa år.
Man kunde ju önska fler kommentarer av den typen i den process som ska ge socialdemokraterna en ny ledare. Var står de i viktiga frågor? Tja, så länge det inte finns några officiella kandidater får vi nöja oss med fragmentariska svar på den frågan.

3 comments:

Claes Nordmark said...

Precis som du tror jag att det varken kommer att pratas var kandidaterna står i sakfrågor, men det finns som sagt inga kandidater... Kanske är dags att börja fundera på medlemsomröstning i partiet?

Jesper Bengtsson said...

Det tror jag verkligen vore en bra idé. Och så måste socialdemokratin komma bort från den underliggande uppfattningen att det är lika med politiskt självmord att ställa upp men förlora.

Claes Nordmark said...

Instämmer, det borde snarare vara något fint att uttrycka sin vilja att ta ansvar för att leda partiet även om man förlorar. Varför kan egentligen inte de troliga kandidaterna få be om förtroendet att leda partiet utan att få på näsan för det? Jante?