Monday, March 17, 2008

PM Nilssons sell-out

Det börjar klarna vad Expressens förre politiske chefredaktör PM Nilsson ska göra härnäst. Vi är rätt många i ledarsvängen som har undrat, sedan PM slutade vid årsskiftet. I Dagens Industri avslöjar Sara Öhrvall, affärsutvecklingschef för Bonnier AB, att PM och Leo Lagercrantz, tidigare debattredaktör på Expressen, ska starta en debattsajt på nätet.
Det låter som en bra om än inte särskilt unik idé. Men så avslöjar Öhrvall hur sajten ska finansieras. Intäkterna ska komma från "traditionell annonsering och från företag och andra som vill köpa debattplats."
Jag var tvungen att läsa det två gånger för att inse att hon faktiskt sade så.
Debattutrymmet är alltså till salu. På PM och Leos nya sajt är debatten förbehållen den med fet plånbok.
En total sell-out.
"Det här är framtidens debattmodell", säger Sara Öhrvall.
Möjligt. Men det har absolut inget med journalistik att göra.

4 comments:

gudmundson said...

"...som vill köpa debattplats", lyder citatet, för den som undrar varför Jesper är upprörd.

Jesper Bengtsson said...

Ha, det får jag allt ta att ändra på:) Tack för synpunkten.

Peter Wennblad said...

Har de påstått att det skulle vara journalistik? Den affärsmässiga poängen med crowdcasting är just att sälja diskussion och tankegångar.

Anonymous said...

Jag fullständigt Bengtssons frågetecken inför citatet i DI. Redaktionell plats är självklart inte till salu. Däremot ska vi sälja annonser - vilket inte är kontroversiellt ens i Aftonbladet. Och bland dessa annonser ska det troligen finnas möjlighet att köpa åsiktsannonser, ett grepp som då och då förekommer i svensk press och som är mycket vanligt i amerikanska tidningar som New York Times. Den tidning som använt åsiktsannonser mest i Sverige är nog Moderna Tider som under Göran Rosenbergs ledning ofta upplät hela sidan 2 till åsikter från dåvarande SAF. Det viktiga är att det klart och tydligt framgår vad som är annons och vad som är redaktionellt, vad som är kommersiellt material och vad som är journalistiskt. Den rågången bör vara lika strikt på nätet som på papper.