Tuesday, May 30, 2006

Shit, jag är inte med...

Läser i tidningen Resumé om bloggvärldens förmåga att sprida skvaller och information vid sidan av de etablerade medierna. De räknar upp ett antal bloggar som är viktiga för detta... och min är inte med! Shit, nu faller jag rakt ned i ett djupt existentiellt hål.
Fast kanske inte ändå.
Frågan handlade om de rykten som spridits på bloggarna om ett förhållande mellan Lars Danielsson och Helen Eduards och om de påföljande uppgifterna om att det var två folkpartibloggar som startat ryktesfloran. Jag vet inte vad man ska tro om detta. Själv hörde jag skvallret om statsrådsberedningen redan tidigt i vintras och valde att inte skriva nåt om det när jag startade den här bloggen.
En faktor som ingen skrivit om än i hela den där soppan är det faktum att rykten av den där typen alltid tycks uppkomma när en kvinna arbetar i en högt uppsatt position med en manlig chef. Jag känner flera kvinnor som drabbats av det. Sådana rykten faller in i en mansgrisig världsbild som går ut på att kvinnor inte kan avancera om de inte också går sängvägen. Unket och gammaldags. Man behöver inte ens kalla sig feminist för att se hur bloggarna om Eduards och Danielsson vuxit fram med könsförtrycket som undertext. Och det känns nästan lite snopet att jag själv berättat om ryktet för flera bekanta. Var jag en del av den könsmaktsordning borgerliga skribenter älskar att förneka? Jag antar det.

1 comment:

Jesper Bengtsson said...

Exakt min poäng! Världen är full av rykten, få av dem sanna. Att massmedierna ägnat sig åt insinuationer i flera månader är inte smickrande för deras källkritiska uppdrag.