Wednesday, October 11, 2006

Bloggarna regerar

Jag inser att jag måste följa Magnus Ljungkvists blogg lite mer intensivt framöver. Han har nu lyckats knäcka tre riktiga scoop under loppet av ett par veckor. Först granskade han Edvard Unsgaards reportage i Sveriges Radio, och fann att han, som nu arbetar åt Reinfeldt, varit betydligt hårdare i sin granskning av socialdemokratin än av den borgerliga alliansen. Ett av flera tecken det här året på att gränsen mellan åsiktsjournalistik (som jag själv ägnar mig åt) och så kallat "opartisk" journalistik håller på att sudddas ut.
Sen grävde han fram Maria Borelius inkomster under 1990-talet, en nyhet som Expressen omedelbart gjorde till sin, utan att nämna Ljungkvist.
Därefter var han först med nyheten att Billström skulle få gå som ledare för socialdemokratin i Stockholm och att Carin Jämtin skulle ersätta henne.
Den nyheten fyller mig för övrigt med blandade känslor. Carin har varit en av mina stora favoriter till att bli ny partiledare. Nu är det kört för den här gången. Å andra sidan får hon stora politiska erfarenheter i Stockholm. Kan s lyfta i storstaden? Utan ett jakande svar på den frågan kommer partiet förlora även nästa val.

No comments: