Thursday, February 22, 2007

Urinetown i Hälleforsnäs

Det var några dagar sedan jag bloggade nu. Otroligt vad mycket energi det går åt när barn har vattenkoppor! Dessutom sitter jag med slutredigeringen av en översättning som jag jobbat med lite över vintern. Ett lite udda projekt i min värld; jag översätter musikalen Urinetown till svenska.
Den utspelar sig i en abstrakt framtid där ett privat företag fått monopol på att driva offentliga toaletter, och på grund av vattenbristen i världen är det förbjudet att uträtta sina behov någon annanstans. En bisarr story med kopplingar till en högst konkret politisk verklighet. Ironierna i dialogen, de bisarra sångtexterna och ständiga helomvändningar i intrigen gör att det aldrig blir plakatmässigt. Musiken är fantastisk och pjäsen är som en mix av Monty Python och Brecht.
Helt i min smak.
Musikalen har dessutom gjort oväntad succé på Broadway och fått flera Tony Awards. Information om den hittar ni här.
Min översättning ska sättas upp på Kolhusteatern i Hälleforsnäs i sommar. Premiär den 20 juli. Det blir bara 13 föreställningar så passa på att boka nu!

4 comments:

Anonymous said...

www.urinetown.se

Jesper Bengtsson said...

Jag vet, den sätts upp på Kulturama i maj. Det är ju skit att Kolhusteatern inte blev först i Sverige! Det ska bli intressant att se hur Kulturama har löst översättning och annat.

Anonymous said...

Hejhej
Vad tyckte du om Kulturamas Urinetown? Jag kommer i sommar o kollar in eran uppsättning:)

/Musikalfreak

Jesper Bengtsson said...

Jag gillade den skarpt! Mycket bättre än den i Åbo. Fysisk teater, bra sång och dans. Alla rollerna var väl inte perfekta, det blir lite konstigt när alla karaktärer spelas av folk mellan 20 och 25. Dessutom var väl scenen lite begränsad. Men shit vad de jobbade!
Uppsättningen i Hälleforsnäs blir väldigt bra! Se den.