Friday, August 25, 2006

Min hjärna passar utmärkt för barn

"Männens hjärnor klarar inte av barn" påstår "debattören" Elise Claesson i dagens Aftonbladet. Hon fortsätter med påståendet att kvinnor ska "sitta vid grottan" och vakta barnen medan männen är ute och jagar.
Man tar sig för sin sluttande panna!
Hade vi inte fått nog av den sortens fånigheter? Hade vi inte kommit längre i det offentliga samtalet?
Själv känner jag mig bara delvis lockad av tanken på att ge mig ut i skogen och nedlägga älg, eller varg eller björn eller vad det nu kan vara för nåt. Min fru, däremot, sköt sin första älg förra hösten medan jag läste Alfons för barnen. När hon plockat ut hjärtat och inälvorna och flått djuret skickades det för styckning. Nu har vi frysen full av kött. För ett par år sedan sa min äldsta dotter att en storasysters uppgift var att stoppa om små bebisar (lillayster) och att lära sig skjuta.
Har det möjligen slagit Elise Claesson att genusmönstren är något vi lär oss? En del av det sociala istället för det biologiska arvet.
Men det märkliga är kanske inte att en knäpp debattör driver en sån här linje. Det märkliga är att en tidning väljer att göra en helsida av det. Och att en rad kändisar visserligen säger att de inte håller med henne, men samtidigt vräker ur sig de mest ärkereaktionära kommentarer om könsrollerna.
"Kvinnor har en modersinstinkt som gör dem extremt skickliga", säger Runar Söögard. Det framgår inte helt om han talar om sina egna brister i allmänhet eller om barnuppfostran i synnerhet.
"Kvinnor är bättre på barn, de är bättre på kvinnogöra i hemmet", säger Börje Salming.
"Jag tror faktiskt mammor har en ärvs förmåga att bättre försvara sina barn", säger Martin Timell.
Det får mig osökt att tänka på ett skämt Henrik Schyffert drog i tv en gång: Det vore bra om man kunde para Martin Timell och Per Elofsson. Då skulle man få en idrottsman som kunde gå in i en vägg han byggt själv.

No comments: